Használt autó külföldről – vásárlási tanácsadó

Használt autó esetén érdemes-e külföldre menni? Idehaza is csak külföldről hozott autót tud már csak vásárolni a használt autó-piacon? Segítünk eligazodni.

Az autó sokak álma. Nem kis befektetésről van szó, különösen Magyarországon, ahol a fizetések jóval nagyobb százalékát költjök autóra, mint Nyugat-Európában. A különbség oka nem a használt autó árából adódik, hanem a fizetések alacsonyabbak.

Érdemes kitérnünk az autóvásárlás kapcsán az egyik ellentmondásra, mely gyakran felmerül a vásárlások során, nem csak autó esetén. A “mennyiért szeretne autót venni” kérdésre a vevőjelöltek gyakran a következő választ adják:

“A legjobbat szeretném a lehető legkevesebbért!”

Ez az álláspont nem állja meg a helyét, a két szempont közül  – a rendelkezésre álló költségvetés és az autó milyensége – az egyiket mindenképp rögzíteni kell. Vagy amellett dönt, hogy egy adott márka, típus és felszereltség megszerzése a cél bármennyiért, vagy az adott keretből próbálja meg kihozni a legtöbbet. A kettő egyszerre nem megy!

Mivel ekkora beruházást jelent, fontos, hogy nehezen megspórolt pénzéért minőségi autót vásároljon külföldön is.

A következő pontok a vásárlás előtt megfontolandó pontokat veszik számba.

Melyik országból vásároljunk

A Magyarországra kerülő használt autók többségét Németországból, Ausztriából, Olaszországból és Svájcból hozzák be.

Svájc esetén, mivel nem Európai Uniós ország, vámköltséggel is számolnia kell. A másik három ország mind az Európai Unió tagja, így vámot nem kell fizetnie, a regisztrációs adó azonban itt is megfizetendő.

Az autó állapotát tekintve jó tudni, hogy Olaszország esetén a száraz időjárás miatt a rozsdásodás szinte ismeretlen. Talján barátaink azonban nem bánnak kesztyűs kézzel autóikkal, sem a parkolás, sem a közlekedés során, szép állapotú autót ezért nehezebb találni.

Ausztria esetén az utak környzetbarát anyaggal való érdesítése a környezeten kívűl a rozsdásodnak is kedvez, vásárláskor érdemes ellenőriznie, hogyan is fest az autó alja.

Németország esetén a fentiekhez hasonló törvényszerűséget nehéz megállapítani. Az ár tekintetében Németország és Ausztria esetén is igaz, hogy a Magyarországhoz közelebb eső területeken drágábbak az autók. Összeségében mégis könnyen lehet, hogy olcsóbban jön ki ezekkel, az útiköltség miatt. Erről a következő pontban olvashat.

Útiköltség

Külföldi autóbeszerzésnél jelentős költség lehet. Akár saját lábon, akár tréleren hozza el a kiszemelt példányt, ne felejtse el beleszámolni az autó árába. Érdemes előre annyi hirdetést elmentenie telefonján vagy kinyomtatnia, amennyit csak bír és útvonalát e szerint megtervezni. Ebben nem különbözik a helyzet a hazaitól: a hirdetésben kívánatos autó teljesen másképp festhet a valóságban. Fényezési hibák, “elfelejtett” baleseti nyomok, több kilóméter. Ha már egyszer rászánta magát az útra, tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az be is váltsa a hozzá fűzött reményeket.

A benzinköltség mellett tréler esetén számoljon a tréler és az azt vontató autó bérlésének költsével is. Ha saját lábán kerül haza a megvásárolt használt autó, ideiglenes rendszámot kell kiváltani, a rendszámkiadás azonban hétvégén szünetel!

Nagyobb táv esetén szállásra is szüksége lehet, és az étkezés is drágább lehet Nyugat-Európában.

Kereskedő vagy magánszemély

 Szintén örök vita tárgya, hogy magánembertől vagy kereskedésből lehet-e jobb minőségű használt autóhoz jutni. Nehéz erre egyértelmű választ adni. Sokáig a többség a magánszemélyektől való vásárlásra esküdött, a kereskedőket sokszor az ördög cimboráiként festették le.

Sok vásárló azonban rájött idővel, hogy a megnövekedett kereslet eredményeként és a várható nagy haszon reményében bizony nyugat-európai polgártársaink is hajlandóak füllenteni, ezt-azt elhallgatni a hirdetésekben.

Reméljük, hogy meghoztuk kedvét a külföldi autóvásárláshoz. Ha vannak rossz tapasztalatai vagy sikertörténete külföldi használt autó beszerzése kapcsán, kíváncsian várjuk azokat hozzászólás formájában.

Melyik ház vagy lakás illik Önhöz a leginkább

Lakóhelyünk megválasztása életünk fontos döntése. Szórakozunk, pihenünk, dolgozunk otthonunkban. Milyen szempontok alapján válasszuk ki az álomingatlant?

Otthonunk életünk meghatározó része. Hétköznap az esti órákban nem kevés órát töltünk otthon, hétvégén szinte az egész nap, ha éppen nem mozdulunk ki. Alvásminőségünket alapvetően befolyásolja, mennyire zajos otthonunk környéke illetve a szomszédok. Érthető, ha a „fészek” kiválasztásánél igyekszünk körültekintően eljárni.

Melyek legyenek azok a szempontok, melyeket érdemes megfontolni a vásárlás előtt?

Lakás

A városok belsőbb részein jellemzőek, nézzük a kiválasztás szempontjait.

Lakástípusok

Lakások esetén beszélhetünk sorházról, panellakásról, polgári lakásról vagy új építésű lakásról. A sorház kivételével társasház néven is összefoglalhatjuk a másik három típust.

A sorházak lényegében egymásnak épült kis házikóknak tűnnek. Egyetlen faluk közös a szomszédos lakással. A családi házra vágyóknak, akik nem rendelkeznek elég anyagi forrással, jó választás lehet.

A panellakások a szocializmus ideje alatt épültek, betonpanelekből, innét a név. Felújítás nélkül rossz hőszigetelésűek, csúnyák és a távhő miatt gazdaságtalan fűteni őket. Utóbbi miatt a hőmérséklet sem szabályozható lakásonként, így túlzott meleg esetén marad az alsógatyára vetkőzés és az ablaknyitás.

A polgári lakások magas belterű, faajtós, akár elegáns lakások is lehetnek. Az „akár” állapotuktól függ. A belmagasság miatt a fűtésszámla nagy összeg lehet télen, ezen enyhíthet, hogy a nagy belmagasság miatt a hasznos alapterület galéria kialakításával növelhető.

Az új építésű lakás neve magáért beszél. Karakter tekintetében jóval szegényebb lehet, mint egy polgári lakás. Ezért pótolhat műszaki problémák csekély száma. A régi társasházakra jellemző elöregedett elektromos hálózat, vízcsőrendszer, kazán és egyéb elhasználódott elemek egy új építésű lakás esetén ismeretlen problémának számítanak.

Családi ház

Önállóság, kert, kutya, virágok, pázsit, ingázás. A családi ház velejárói, sokak álma is egyben egy családi ház tulajdonlása.

Nem tudunk annyiféle típust megkülönböztetni, mint lakások esetén.

Ikerház

Átmenet a lakás és a családi ház között. A ház tűzfala és az udvar közös. Jó hangszigetelésű fal esetén úgy érezhetjük, családi házban lakunk. Így az egyetlen kompromisszumos rész a kert marad, illetve az azt sokszor kettészelő autóbejáró.

Földszintes ház kontra emeletes családi ház

Alapterület és betörés szempontjából előnyös az emeletes családi ház. A földszintes családi ház mellett szól a kényelem, nem kell lépcsőn fel- és lemásznunk naphosszat.

Reméljük, hogy rövid összeállításunk segített támpontot nyújtani az ingatlan kiválasztásának terén!

Táplálkozástudomány az edzés szolgálatában – tápanyagok – 2. rész

Cikkünk első részében már áttekintettük, miért hasznos a sport, melyek a fő célok az edzés tekintetében és megismerkedtünk az energiamérleg fogalmával. Jöjjenek a tápanyagok rejtelmei!

Az energiamérleg már egy jó támpontot ad, hogyan is táplálkozzunk. Nem ad választ azonban arra, milyen összetételben is vigyük be a tápanyagokat. Az ételpiramis segít elképzelni, milyen élelmiszereket milyen arányban vigyünk be szervezetünkbe. Tekintsük át először azonban, melyek az alapvető tápanyagok és milyen élelmiszerekben találhatóak meg.

Hasznos tudnivaló, hogy az élelmiszergyártók már jó ideje kötelesek feltüntetni ezek mennyiségét az élelmiszerek csomagolásán.

Cukor

A négy fő tápanyagtípus egyike. Agyunk fő tápanyagforrása, a szervezet gyorsan energiává képes alakítani.

Akkor miért hallunk róla ennyi rosszat?

Maga a cukor nem rossz, sőt! Szükséges szervezetünk számára. A mérték azonban nem mindegy. A modern ember étkezésére jellemző a túlzott energiabevitel, ennek jó része cukor formájában történik.

A kézenfekvő példákon túl, mint az édességek és a cukros üdítők, sok olyan ételben található cukor, melyről nem is gondolná! Ha már evett például olyan salátát, melyet nem bírt letenni, valószínűleg hozzáadott cukrot tartalmazott. Bizonyos mennyiség alatt nem érzi tőle édesnek az ételt, viszont sokkal ízletesebbnek találja. Az igen elterjedt albán típusú pékségek a tésztába szintén cukrot tesznek.

Szénhidrát

Összetett szénhidrátoknak is nevezik őket másnéven.

Apropó, tudta hogy az egyszerű szénhidrát a cukor szinonimája?

A szénhidrát lehet gyorsan vagy lassan felszívódó. A gyorsan felszívódó szénhidrátok közé tartozik minden finomított lisztből készült péktermék és tészta. Ezek gyorsan egyszerű szénhidráttá, azaz cukorrá bomlanak le, megemelve vércukorszintünket. A vércukor gyors emelkedését ennek pont az ellentettje követi rövid időn belül, éhségérzetet produkálva.

A lassan felszívódó szénhidrát ezzel ellentétben fokozatosan alakul cukorrá, egyenletesebb szinten tartva vércukorszintünket. A teljes kiőrlésű lisztből készült termékek például sok összetett szénhidrátot tartalmaznak. Mindenképp ezek fogyasztását javasoljuk, mert később lesz éhes és kevesebbet kíván majd enni.

Zsír

Önmagért beszél. Mint az összes többi tápanyagra, erre is szükségünk van, de nem szabad túlzásba vinni mennyiségét.

Az egészségre gyakorolt hatását vizsgálva megkülönböztetünk telített és telítetlen zsírsavakat. A telített zsírsavak a rossz koleszterinszint emelkedéséhez járulnak hozzá, melyek könnyen lerakódnak az érfalakon, dővel érszűkületet és akár szívinfarktust is okozhatnak. Telített zsírsavak találhatóak nagyrészt a disznózsírban, a napraforgóolajban és sok készételben.

A telítetlen zsírsavak jótékony hatásúak, az olívaolaj és a tengeri halak gazdag forrásai. Törekedjen ezek fogyasztására!

Fehérje

Testünk építésének fő forrása. Se szeri, se száma a fehérjét tartalmazó étrendkiegészítőknek. A lényeg, hogy izmaink tömegének és méretének növeléséhez megfelelő mennyiségű fehérjét kell fogyasztanunk. Bevitelelét nehéz eltúlozni, valószínűleg előbb hánnyuk el magunkat a túlzott csirkecomb, fehérjeturmix vagy tojás fogyasztásától.

Ön mire figyel étkezésében leginkább? Ossza meg velünk, kíváncsian várjuk hozzászólásait, véleményét!

Mit fogyasszon edzés után a gyorsabb regenerálódás érdekében – 1. rész

Az edzés és az ahhoz kapcsolódó táplálkozás és folyadékbevitel szinte önálló tudományággá nőtte ki magát. Cikkünk segít tisztázni, mit is érdemes fogyasztania, hogy a lehető legtöbbet hozza ki edzésprogramjából.

Az edzés a városi ember elengedhetetlen napi teendőinek egyike. Rendszeres és célzott sporttevékenység nélkül a mozgáshiányos, sokszor ülőmunkát végző ember tartása hanyag lesz, vérkeringése rosszabbodik. Szélsőséges esetben akár vérrögök is kialakulhatnak.

Egészségünk megőrzésén és fejlesztésén kívűl a sportolás másik fő célja test- és ezáltal énképünk javítása. Férfiaknál a V-alak, azaz a széles váll és az ehhez viszonyítva szűk csípő a kívánatos.

Hölgyek esetén eltérő alaktípusokkal találkozhatunk, a körtétől az almáig. Ezek meghatározzák, mennyire hangsúlyozott a csípő vagy a mell. Alaptételként elmondható, hogy a szűk csípő, a karcsú, izmos lábak  és a nem túl nagy, mégis kerek fenék olyan tulajdonságok, melyeket bármelyik högy szívesen elfogadna és ezek felkeltik az urak érdeklődését.

A rendszeres sportolásnak, amely alakformáló hatása miatt is kívánatos,  az étkezés adja meg azt az alapot, mely elengedhetetlen a kívánt hatás eléréséhez.

Megmutatjuk, melyek is azok az étkezési alapelvek, amelyek kiteljesítik a sport hatását, akár fogyás, akár izmosodás, akár alakformálás a cél.

Negatív energiamérleg=fogyás

Először is tisztázzuk, mi is az az energiamérleg. Röviden megfogalmazva a bevitt és a felhasznált energia egyenlegét jelenti. Negatív energiaegyenlegről akkor beszélünk, ha a bevitt energia mennyisége nem éri el a felhasznált energia mértékét. Ez fogyáshoz fog vezetni.

Kinek ajánljuk és ki kerülje a negatív energiamérleget? A fogyni vágyók mindenképp erre törekedjenek, Az izomtömeget növelni vágyók azonban jobb, ha odafigyelnek, negatív energiamérleggel ugyanis könnyen veszíthetnek vagy ugyanazon a szinten maradhatnak az izomtömeg tekintetében.

Pozitív energiamérleg=hízás

Az előző helyzet ellentettje, az energiabevitel meghaladja a felhasznált kalóriákat. Fogyni vágyók ezt kerüljék, az izomtömeget növelők azonban erre törekedjnek.

Talán felmerült Önben: mindegy, hogy miből viszem be az energiát? Egyáltalán nem, sőt! Kiemelt figyelmet kell fordítania rá.

Erre vonatkozó tanácsainkat cikkünk következő részében olvashatja! Számítunk kitüntető figyelmére!